Μιλώντας στην Αθήνα, στο Forum των Ποσειδωνίων για τον θαλάσσιο τουρισμό, ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας, κ. Pierfrancesco Vago , διευθύνων σύμβουλος της MSC Cruises, εξήρε τη σημαντική συμβολή της βιομηχανίας της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία και τις τεράστιες δυνατότητές της για περαιτέρω ανάπτυξη. Κάλεσε, όμως, τις ελληνικές αρχές να αντισταθούν στην εσωστρέφεια και στις πολιτικές προστατευτισμού, που θα μπορούσαν να αποθαρρύνουν τις εταιρίες κρουαζιέρας από το να επισκέπτονται την Ελλάδα.
Αποκάλυψε ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία μέτρησης της άμεσης δαπάνης του κλάδου στην Ελλάδα (περιλαμβάνονται: αγορές που πραγματοποιούν οι επιβάτες και τα πληρώματα των πλοίων, αμοιβές εργαζομένων στη ναυπηγοεπισκευή και αγορές των εταιριών κρουαζιέρας) αυτή ανήλθε, το 2010, σε 580 εκατ. ευρώ, και πως η Ελλάδα αντικατέστησε πλέον τη Φιλανδία και είναι τώρα ανάμεσα στις έξι πρώτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στα έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας.
Το 2010 πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 4,5 εκατ. επισκέψεις επιβατών στα ελληνικά λιμάνια (σχεδόν 20% της συνολικής αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Το λιμάνι του Πειραιά κατατάσσεται ως ο πέμπτος ευρωπαϊκός λιμένας κρουαζιέρας στη διακίνηση επιβατών εισοδήματος, με 1.210.000 επιβάτες και συνολικά 700 αφίξεις πλοίων. Νησιά όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Κέρκυρα επισκέφτηκαν 760.000, 650.000 και 580.000 επιβάτες αντίστοιχα.
Δήλωσε ότι για να συνεχιστεί, όμως, η επιτυχία είναι αναγκαίο η Ελλάδα να είναι ένας πρόσφορος τόπος για την επιχειρηματικότητα: "Χρειαζόμαστε να συνεχίσει να είναι η Ελλάδα ένας πρόσφορος τόπος για την επιχειρηματικότητα, με ένα σταθερό, ασφαλές και αξιόπιστο λειτουργικό περιβάλλον, όπως επίσης με ένα κατάλληλο και κατανοητό κανονιστικό πλαίσιο που δε θέτει σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα του κλάδου".
Επέστησε την προσοχή σε ορισμένα σημεία-κλειδιά που θα μπορούσαν να απειλήσουν την ανάπτυξη του κλάδου και να έχουν σοβαρό αντιπαραγωγικό αντίκτυπο στον τουρισμό κρουαζιέρας στην Ελλάδα και στην ευρύτερη ελληνική οικονομία. Σ αυτά περιλαμβάνονται η προτεινόμενη νομοθεσία για το καμποτάζ, οι προτεινόμενες αυξήσεις στις χρεώσεις και τις εισφορές πολύ πάνω από τον πληθωρισμό, η ανάγκη για βελτιωμένα μέτρα προστασίας και η πολιτική κατανομής των θέσεων πλεύρισης.
Σε ότι αφορά στις χρεώσεις, ανέφερε ότι αυτές πρέπει να είναι λογικές, διαφορετικά οι εταιρείες της κρουαζιέρας θα αναγκαστούν να μετακινήσουν τα πλοία τους αλλού: "Η προτεινόμενη χρέωση 3,95 ευρώ ανά επιβάτη για το 2012, παραδείγματος χάριν, αντιστοιχεί σε αύξηση πλέον του 300%. Τούτο είναι παράλογο και αδικαιολόγητο. Στο ίδιο πλαίσιο, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε πρόσφατα αύξηση των τιμολογίων για το 2011/2012, η οποία δεν είναι μόνο υπερβολική, αλλά και ανακοινώθηκε με τόσο σύντομη προθεσμία ώστε οι εταιρίες κρουαζιέρας δεν ήταν σε θέση να την συμπεριλάβουν στους προϋπολογισμούς τους" και πρόσθεσε: "Τα τέλη προσόρμισης αναμένεται να αυξηθούν κατά σχεδόν 200% για το 2012! Ένα πλοίο όπως το MSC Fantasia, το οποίο σήμερα πληρώνει περίπου 6.500 ευρώ ανά κατάπλου, το 2012 θα πληρώνει περισσότερο από 19.300 ευρώ, δηλαδή αύξηση σχεδόν 13.000 ευρώ για κάθε φορά που καταπλέει!
Όπως εξήγησα νωρίτερα, ο κλάδος της κρουαζιέρας αφήνει ένα σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία, με τις εκατοντάδες χιλιάδες ξένων τουριστών. Μην αφήσετε τις υψηλές χρεώσεις να λειτουργήσουν αποτρεπτικά και να αποθαρρύνουν τις εταιρίες κρουαζιέρας να έρχονται στο μέλλον".
Ο κ. Vago έκανε έκκληση για την ενδυνάμωση του διαλόγου μεταξύ του κλάδου της κρουαζιέρας και των ελληνικών αρχών. "Επιθυμούμε να εμπλακούμε ενεργά σε συζητήσεις και διαβουλεύσεις ώστε να επιτρέψουμε στον τουρισμό κρουαζιέρας να συνεχίσει να μεγαλώνει και να παίξει το ρόλο του στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας".
Κατέληξε κάνοντας έκκληση στις ελληνικές αρχές να μην αφήσουν να πάνε χαμένες οι μοναδικές ευκαιρίες που προσφέρει ο τουρισμός της κρουαζιέρας. "Η πρόσφατη αστάθεια στις χώρες της Βόρειας Αφρικής υποχρέωσε τα πλοία να μετακινηθούν στα γοητευτικά και πιο ήρεμα νερά της Ανατολικής Μεσογείου. Τούτο αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για την περιοχή. Μη την αφήσετε να πάει χαμένη λόγω εσωστρέφειας και λογικών προστατευτισμού! Τουναντίον, ας αδράξουμε την ευκαιρία!".